(English below)

“Ik kwam bij beixo na een zoektocht op internet. Ik verhuisde toen van Londen naar een dorpje, wat betekende dat ik een vouwfiets nodig had voor het forensen. Hier betekent dat meestal een Brompton, maar die zijn niet zo goed buiten de stad en ik word ziek van het ketting schoonmaken (de straten in Londen zijn *goor* in de winter). Dus ik zocht een alternatief. Ik vond de beixo website (ik richtte me op Nederlandse leveranciers), nam een gok en bestelde hem – het klonk gewoon goed!

Toen ik in Londen woonde, kwam ik voor mijn werk een paar dagen in de maand in Nederland, dus ik kende de Nederlandse fietscultuur en had daar een fiets gekocht en één naar het Verenigd Koninkrijk gestuurd, met een gesloten kettingkast. Maar zoets bestond niet voor vouwfietsen, en de hoeveelheid onderhoud die je nodig hebt als je in Londen rijdt, was gewoon te veel. De cardanas leek een geweldige innovatie – weinig onderhoud maar heel efficiënt.   

Toen ik de fiets kocht, ging ik als forens naar Londen fiets-trein-fiets. Nu werk ik niet meer in Londen en nu forens ik parttime (een ingewikkelde fiets-trein-fiets-bus-route) en werk ik een aantal dagen thuis. Bij familie-uitjes in het weekend (en in de lockdown!) op de fiets rij ik meestal op mijn grote fiets met mijn 3-jarige zoontje op de rug, en rijdt mijn vrouw op de beixo.

Hij rijdt makkelijk. Comfortabel genoeg om geen speciale kleding te hoeven dragen, en natuurlijk geen ketting waar je broek in kan blijven hangen. Voor een fiets met drie versnellingen zijn de verhoudingen tussen de versnellingen heel goed, en met de wielmaat rijdt hij hybride – ik rijd vaak op ruige landwegen en jaagpaden – fietspaden in Engeland zijn vaak modder en grind – en op gewone wegen. Invouwen is makkelijk. En ondanks dat hij ingevouwen groter is dan sommige andere vouwfietsen, past hij makkelijk in het bagagerek in de trein (en sommige bussen).

Om eerlijk te zijn valt de cardanas de meeste mensen niet op, hij zit zo mooi ingebouwd in het frame! Als ik ze erop wijs, wrijven ze zich vaak de ogen uit. De meeste mensen zijn nieuwsgierig en onder de indruk, vaak willen ze hem proberen en ze vinden het idee van simpel onderhoud helemaal goed. Het enige commentaar dat ik krijg komt van liefhebbers van een vaste versnelling, ach, voor hen doe je het nooit goed.”

Stuart Pattullo was beixo’s first foreign customer

“I found beixo through an internet research.  At the time, I was moving from London to a small town, meaning I really needed a folding bike for commuting.  Here, that mostly means Bromptons, but they’re not so good outside the city, and I’d got really sick of cleaning chains (London roads are *filthy* in the winter).  So I was looking for an alternative.  I found the Beixo website (I’d been concentrating on Dutch providers) and decided to take a gamble and order it – it sounded just right!

At the time, I was living in London, but my job had me in the Netherlands a couple of days a month, so I’d been exposed to the Dutch cycling culture, and had bought a bike over there, as well as one to send back to the UK, with fully enclosed chain.  But there was no such thing for folding bikes, and the level of maintenance needed to ride regularly on London streets was just too much.  The shaft drive seemed to be a great innovation – low maintenance but high efficiency.

When I bought the bike, it was for commuting to London – bike-train-bike.  Now I don’t work in London anymore, so it’s a combination of part-time commuting (I have a complex bike-train-bike-bus commute) and work from home several days. Family weekend (and lockdown!) bike rides – I tend to ride my full-size bike with my 3-year-old son on the back, and my wife rides the Beixo.

It’s very easy to ride.  Comfortable enough not to need specialist clothing, and of course, no chain to mangle your trousers.  For a 3-speed, the gear range is very good, and the wheel size means it’s good as a hybrid – I often ride it on rough country tracks and canal towpaths – cycle facilities in rural areas in the UK are often dirt and gravel – as well as on the roads.  Folding is easy.  Although it’s larger than some other folding bikes, it still easily fits into storage on board trains (and even some buses).

To be honest, most people don’t notice the shaft drive, as it’s so well built into the frame!  When pointed out, they tend to do a double take.  Most people are curious and impressed, with several keen to try it out, and like the idea of having something much simpler to maintain.  The only negative comments tend to come from fixed-gear purists and, well, there’s no pleasing someone like that.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *