Het begin van beixo is het verhaal van twee vrienden die er iets bij gingen doen. Ad, in 2005 net terug van een jaar op reis naar Zuid-Amerika, helpt vriend Patrick met de marketing voor een idee van hem om een Nederlands fietsenmerk te beginnen.

Om de plannen concreet te maken wordt contact gezocht met een fietsfabrikant in Taiwan. Die wijst de vrienden erop dat hij een vouwfiets kan maken met cardan-aandrijving, iets wat nog niet bestaat. Voor ze het weten bestellen ze fietsen bij de fabrikant en is het merk beixo geboren.

In 2006 volgt de gang naar de notaris, onder de naam beixo. In die naam beixo herken je bike of bicyclette uit het Engels en het Frans, met een Zuid-Amerikaans sausje, overgehouden aan het jaar op dat continent, van het Braziliaans-Portugese beijo, zoen. En ook belangrijk: het is een woord dat nog niet bestaat, dus een URL-adres is makkelijk te claimen.

De verkoop is volledig online. Een geïnteresseerde kan geen proefrit maken, er is geen showroom of bezoekadres. Laat maar komen en als het tegenvalt, stuur maar terug. Na bestelling van een fiets ontvangt de koper per omgaande een USB-stick met de handleiding, nog voor de fiets zelf arriveert. Het is 2006, iedere computer heeft een USB-poort en zo is het helemaal volgens de hipste methode.

Het loopt zo goed dat een “webshop erbij” al gauw wordt tot een bedrijf waar ook de partners van beiden, Angelique en Monique, moeten bijspringen. Opeens zijn er taken als sales en boekhouding.

Het assortiment wordt uitgebreid met de Slim, een volwaardige stadsfiets, die voor bewoners van een bovenhuis, heel makkelijk in het trappenhuis achter de voordeur past: het stuur is namelijk in te klappen.

In 2007 trekken Patrick en Monique zich terug uit de zaak en gaan Ad en Angelique verder. Online verkoop breidt zich uit met een netwerk van dealers door het hele land en meteen ook al België.

Aan de Pelikaanstraat in Utrecht openen ze een kantoor en showroom, waar mogelijke klanten een proefrit kunnen maken. Een paar jaar later volgt een verhuizing naar De Bilt. De vouwfiets ontwikkelt zich verder: er komt een lichtere versie met een riem in plaats van de cardanas, de Crosstown. Later een versie met een lage instap en een elektrische variant.

De eerste elektrische beixo

En zo breiden ook de doelgroepen uit. Aanvankelijk de forens en jonge mensen, maar meteen ook de techneuten die de cardanaandrijving interessant vinden en later de gepensioneerden met veel vrije tijd en een drang om vanuit de boot of caravan meer van de wereld te zien. Maar de fiets, met de relatief kleine wielen van 20 inch blijkt ook mensen met ‘beperkingen’ aan te spreken, zoals bij evenwichtsproblemen of als iemand met beide voeten op de grond wil blijven. Internationaal gaat beixo ook steeds verder. Distributeurs melden zich uit Duitsland, Frankrijk en Finland.

Met de Colorbike werd een een goed doel opgezet. Een goedkope stadsfiets in vrolijke kleuren, maar met een ketting dus geen ‘echte beixo’. Voor elke verkochte Colorbike leverde beixo een fiets in een ontwikkelingsland (Nicaragua, Kenia en Bolivia bijvoorbeeld), zodat een kind daar naar school kan fietsen. Voor het onderhoud van die fietsen daar werd Colorbike Tours opgericht. Een fietstourbedrijfje dat in de stad Utrecht fietstours met gids aanbiedt, waarbij een deel van de opbrengst direct naar Colorbike gaat. De opvolger van de Colorbike, de Share werd de echte stadsfiets van beixo. Het principe van jij een fiets hier en zij een fiets daar bleef.

Twee scholieren in Leon, Nicaragua met hun door Colorbike gedoneerde fiets.

Voor het design van de Share – als opvolger van de Colorbike werd samenwerking gezocht met ontwerper Jurgen Kuivenhoven. Voor de Gsus-bike werd samen gewerkt met kledingmerk Gsus. Voor Brik Bikes, ook met cardan, verzorgde beixo de introductie en productie en de Tembo, een onverwoestbare fiets voor verpleegkundigen in Oeganda en Kenia, kwam uit een samenwerking met Cycling out of Poverty. Ook de Slim is aan zijn derde design toe en prijkte in maart 2021 op de voorpagina van de AD Fietstest.

De tekening uit het fietshandboek waarop de het Brik-frame is gebaseerd.

beixo blijft de samenwerking met andere partijen zoeken. Ook in de ontwikkeling van de komende cargo-bike op 3 wielen roepen we de hulp in van bijvoorbeeld technische studenten van de TU Delft, Hogeschool van Utrecht en TU Twente. Stagiairs lichtten en lichten de nieuwe plannen technisch door en komen met suggesties en aanbevelingen.

Vanuit de showroom in het centrum van het oude dorp van De Bilt nodigt beixo iedereen uit om het 15-jarig jubileum mee te vieren. Kom langs om ons assortiment te bekijken of reserveer een proefrit. Onze Compact en Crosstown vouwfiets, elektrisch of niet-elektrisch, de basis-vouwfiets Pyora, de Share en de Slim, na 15 jaar ontwikkeling zijn ze op hun mooist. U bent van harte welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *